Er is een groot verschil tussen wat leiders zeggen en wat zij doen. Die discrepantie komt voort uit het gebrekkige besef dat leiders hebben van hun eigen drijfveren en stemmingen. Managers zijn vaak te rationeel: ze roepen wel iets over emotionele intelligentie, maar ze doen niets liever dan processen beheersen, projecten beheersen of het beheersen beheersen. Het gevoel komt nauwelijks aan bod, totdat het misgaat omdat medewerkers en personeel niet zonder gevoel blijken – en klanten niet, afnemers niet, kiezers niet en kopers niet.
Dit boek is een manifest van de overtuiging dat alleen organisaties met een hoog EQ succesvol zijn. Het biedt leidinggevenden instrumenten om beschouwender te worden, het geeft een bril om naar mensen en concepten te kijken en ongewoon gedrag bij zichzelf en anderen begrijpelijker te maken en te veranderen.
Het belangrijkste thema van dit boek is het veranderen van mensen en organisaties. Na een inleiding over de klinische benadering van organisatieanalyse volgen de centrale delen van het boek.
Geef een reactie